گالیم

بازدید: 59 بازدید
گالیم
گالیم

گالیم

تاریخچه:

گالیم را از واژه لاتین Gallia به معنی “فرانسه” و نیز gallus به معنی خروس و در آزمایش یک مخلوط روی از کوههای پیرنه کشف نمود. قبل از کشف بیشتر ویژگیهای این عنصر توسط “دیمتری مندلیف” بر مبنای جایگاهش در جدول تناوبی پیش بینی و توصیف شده بود ؛ او این عنصر فرضی راeka-aluminum نامید.

بعدها Boisbaudran در سال ۱۸۷۵ با الکترولیز هیدروکسید در محلول KOH این عنصر آزاد را بدست آورد.

خصوصیات شیمیایی:

فلز گالیم در صورت سخت شدن ۳,۱ درصد انبساط می‌یابد، بنابراین نباید آنرا در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری کرد. نقطه ذوب آن بسیار پایین است (T=30°C) و چگالی آن در حالت مایع بیشتر از حالت بلوری آن می‌باشد

خصوصیات فیزیکی:

گالیم فلزی است ضعیف و نادر به رنگ سفید- نقره ای با نماد Ga ، عدد اتمی ۳۱، وزن اتمی ۷۲۳/۶۹، وزن مخصوص ۹۰۷/۵ گرم بر سانتی متر مکعب، سختی ۵/۱ در مقیاس موس، نرم، نقطه جوش ۲۴۰۳ درجه سانتی گراد و نقطه ذوب ۹/۲۹ درجه سانتی گراد.

خصوصیات مکانیکی:

گالیم فلزی در دماهای پائین شکننده است اما در دمای اتاق مایع است و حقیقتاً می تواند در دست ذوب شود. فلز جامد آن به صورت مارپیچی مانند شیشه شکسته می شود.

سایر خصوصیات:

گالیم خواص نیمه هادی دارد، به ویژه گالیم- آرسنیک که می تواند الکتریسیته را به نور تبدیل کند .

کاربردها:

گالیم خواص نیمه هادی دارد، به ویژه گالیم- آرسنیک که می تواند الکتریسیته را به نور تبدیل کند و در دیودهای نشر کننده نور(LEDs) برای ساعت ها و نمایشگرهای الکترونیکی استفاده می شود.

مطالعه بیشتر