پاورپوینت تربیت و تزکیه در قرآن

تربیت و تزکیه در قرآن
نویسنده
تاریخ انتشار
۱۷ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید
32 بازدید
۴۰,۰۰۰ تومان ۲۰,۰۰۰ تومان٪50 تخفیف
افزودن به سبد خرید

«پاورپوینت تربیت و تزکیه در قرآن»

(اختصاصی)

این پاورپوینت شامل ۳۰ اسلاید میباشد

تربیت و تزکیه در قرآن
تربیت و تزکیه در قرآن

تقسیم بندی تربیت 

تربیت را به لحاظ متعلق و مورد به دو قسم کلی می‌توان تقسیم کرد:

۱-تربیت جسم

۲- تربیت روح

برخی تربیت روح را به معنای رشد دادن و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در آن می‌دانند (مطهری)

تربیت چه به معنای نخست و چه به معنای دوم، تعلیم و آموزش را نیز در بر می‌گیرد، زیرا فرایند تعلیم و آگاهی بخشی، به فعلیت رساندن استعداد یادگیری (تعریف نخست) و نوعی شکل دادن و ساختن روح در جهت هدف آفرینش (تعریفدوم) است.

اما همه کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت بحث کرده‌اند، تعلیم را جدا و مستقل از تربیت تلقی کرده‌اند و به رغم ارتباط و پیوند کارکردی آن ‌دو، برای هر کدام روش‌ها، عوامل و احکام ویژه‌ای برشمرده‌اند.

شاید بدین خاطر که در ساحت وجود انسان، اندیشه و انگیزه به مثابه دو بال حرکت و صیرورت وجودی انسان، خاستگاه‌های متفاوتی دارند؛ اندیشه از قوه عاقله نشأت می‌گیرد، اما انگیزه تابع کشش‌ها و نیروهای تحریک کننده گوناگونی است که از جمله آن ممکن است قوه عاقله نیز باشد.

از این رو ساحت نخست را به تعلیم و ساحت دوم را به تربیت اختصاص داده‌اند.

تربیت و تزکیه در قرآن
تربیت و تزکیه در قرآن

اهمیت تربیت و تزکیه

هدف بعثت انبیا

باعث رستگاری

 تقدم تزکیه بر تعلیم و تعلم

سوگندهای متعدد بر رستگاری اهل تزکیه

تربیت و تزکیه در قرآن
تربیت و تزکیه در قرآن

هدف بعثت انبیا

کوشش انبیا و ایدۀ بعثت در تمام قرنها؛ تربیت انسان است. این موجودی که عصارۀ همه مخلوقات است و با اصلاح او عالم اصلاح می‌شود و با فساد او به فساد کشیده می‌شود. کوشش انبیا از اول تا آخر این بوده است که این موجود را به صراط مستقیم دعوت کنند و راه ببرند. 

نه همان هدایت و گفتن تنها، بلکه راهنمایی و الگو بودن خودشان در اعمال و در افعال و در اقوال، برای اینکه این موجود را به آن کمالی که لایق است برساند.

تربیت و تزکیه در قرآن
تربیت و تزکیه در قرآن

باعث رستگاری

«قد افلح من زکها؛(۲۴)به یقین رستگار شد کسى که به تزکیه نفس پرداخت.» خداوند در سوره شمس پس از اینکه هفت بار به آفریده‏هاى بزرگ و مهم (مثل خورشید، ماه و…) قسم یاد نموده مى‏فرماید (قد افلح من زکها) به یقین سعادتمند شد کسى که نفس خود را از آلودگیها (گناهان) زدود و پاک کرد و این نشانگر اهمیت پیراستن جسم و جان از ناپاکى‏ها است که در نتیجه آن رستگارى و خوشبختى نصیب آدمى مى‏شود.

آنگاه که انسان نفس خود را پاکیزه کرد و آن را از صفات حیوانى مبرّا نمود آنچه خیر و مایه رستگارى اوست از جانب خدا به وى الهام مى‏گردد.(۲۵) تا نفس مبرّا ز مناهى نشود دل آینه نور الهى نشود.

خداوند در سوره اعلى مى‏فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّى‏»(۲۶) یعنى یقیناً، کسى که پاکى جُست، رستگار شد. آرى هر کس در مقام مجاهده با نفس برآمد سعادتمند گشت و قابلیت سکونت در جوار رحمت الهى را که همانا کمال خوشبختى است پیدا کرد.

تربیت و تزکیه در قرآن
تربیت و تزکیه در قرآن

 تقدم تزکیه بر تعلیم و تعلم

در قرآن کریم سه هدف برای بعثت انبیاء ذکر شده است:

 تلاوت آیات قرآن بر مردم؛ تزکیه؛ تعلیم کتاب و حکمت؛ که در چهار آیه از قرآن تزکیه و تعلیم ملازم با یکدیگر بیان شده است. (آیات ۱۲۹ و ۱۵۱ بقره/ ۱۶۴ آل عمران، ۲/ جمعه) در این چهار آیه، به جز آیه ۱۲۹ سوره بقره، تزکیه بر تعلیم مقدم شمرده شده است.

در موارد بیشتری که تزکیه مقدم ذکر شده است، اشاره به تقدم رتبه ای آن دارد و در حقیقت تزکیه از لحاظ رتبه ای، ارزش و اهمیت، بر تعلیم تقدم دارد.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *