پاورپوینت نظریه راجع به مشروعیت حکومتها

نظریه راجع به مشروعیت حکومتها
نویسنده
تاریخ انتشار
۱۲ مهر ۱۴۰۲
تعداد بازدید
33 بازدید
۴۰,۰۰۰ تومان ۳۰,۰۰۰ تومان٪25 تخفیف
افزودن به سبد خرید

«پاورپوینت نظریه راجع به مشروعیت حکومتها(غرب،اسلام)»

این پاورپوینت شامل ۳۶ اسلاید میباشد

نظریه راجع به مشروعیت حکومتها
نظریه راجع به مشروعیت حکومتها

مشروعیت

واژه «مشروعیت» در لغت به معنای درست بودن، قانونی بودن و حقانیت بکار میرود. امـا در اصطلاح فلسفه سیاسی واژه مشروعیت دارای مفهوم ویژه‌ای است که نبایـد آن را بـه شریعت نسبت داد. بحث مشروعیت از آنجا آغاز میشود کـه انسـان موجـودی آزاد و انتخابگر آفریده شده است و از طرفی، هر حکومتی بدنبال محدود کردن ایـن آزادی است و بدین منظور حتی تا مجازات متخلفین نیز پیش میرود. بنـابر ایـن مشـروعیت بـه معنای «حق حاکمیت و مجوز دستور دادن» است.

حکومت‌های غاصب و غیرمشروع نیز تلاش می‌کنند، اعمال قدرت خود را با نوعی مشروعیت آراسته ساخته و نشان دهند که از پذیرش و اقبال عمومی‌ برخوردارند. بنابراین مشروعیت سیاسی بعد ضروری و لازم هر حکومتی است و شکل‌گیری، پایداری و تداوم نظام‌ها و حکومت‌ها به آن بستگی دارد.

نظریه راجع به مشروعیت حکومتها
نظریه راجع به مشروعیت حکومتها

معنای لغوی و اصطلاحی مشروعیت

مشروعیت به لحاظ لغوی در فارسی و عربی به معنای مطابقت با احکام شرع و دین است؛ اما در انگلیسی و در کاربرد آن در علم سیاست، معادل واژه‌ی legitimacy است که هم ریشه‌ کلماتی مانند legal(قانونی)، legislation (قانون‌گذاری) وlegislator (قانون‌گذار) می‌باشد. بنابراین به معنای قانونی بودن و حقانیت است. به این معنا که حاکمان حق دارند بر مردم حکمرانی کنند و مردم نیز باید از آنان اطاعت نمایند. بنابراین مشروعیت ارتباط نزدیکی با مفهوم تعهد و التزام به فرمانبرداری دارد.

نظریه راجع به مشروعیت حکومتها
نظریه راجع به مشروعیت حکومتها

معنای لغوی و اصطلاحی مشروعیت

عبدالحمید ابوالحمد نیز مشروعیت را باوری می‌داند که بر اساس آن حق فرمان دادن برای رهبران و وظیفه‌ فرمان بردن برای شهروندان محقق می‌شود.

دیگر‌ اندیشمندان نیز به همین معنا از مشروعیت اشاره کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که مشروعیت در اصطلاح علم سیاست نتیجه‌ تحقق دو امر است: یکی وجود حق حکومت برای حاکمان و دیگری لزوم شناسایی و پذیرش این حق از سوی حکومت‌شوندگان. از این رو مشروعیت به‌عنوان اساس حاکمیت و عاملی در تبدیل قدرت به اقتدار محسوب می‌گردد.

نظریه راجع به مشروعیت حکومتها
نظریه راجع به مشروعیت حکومتها

پیشینه بحث مشروعیت 

ریشه‌های مبحث مشروعیت سیاسی را میتوان به افلاطون نسبت داد که اندیشه عـدل را در کتاب جمهوری خود به صراحت توضیح داده و فیلسوفان سیاسی در عصـر جدیـد آن را به صورتی سازمان یافته بیان کرده‌اند.

در گذشته، در اروپای سدههای میانه نیز مشـروعیت بـه معنـای قـانونی بـودن بکـار میرفت. سیرو این واژه را به معنای قانونی بودن قدرت به کـار بـرد و بعـدها ایـن واژه در اشاره به روشهای سنّتی، اصول قانون اساسی و انطباق با سنّتها بکار برده شد.

در عصر حاضـر نخسـتین بـار مـاکس وبـر مفهـوم مشروعیت را به صورت مفهومی عام بیان کرد؛ به اعتقاد او مشروعیت بر باور مبتنی اسـت و از مردم اطاعت میطلبد.

نظریه راجع به مشروعیت حکومتها
نظریه راجع به مشروعیت حکومتها

دیدگاههای مشهور در باره مبانی مشروعیت 

نظریه اخلاقی

نظریه قهری (زور و قدرت)

نظریه دموکراسی

نظریه الهی

 

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *