بازدید: 62 بازدید
سوالات اساسی پیدایش جهان
سوالات اساسی پیدایش جهان

سوالات اساسی پیدایش جهان

در این مطلب قرار است به سه سوال اساسی در رابطه با پیدایش جهان یا به اصطلاح بیگ بنگ جواب دهیم در ادامه با من همراه باشید…

دانشمندان از کجا میدانند که جهان در حال انبساط است؟

ابتدا باید به اثر دوپلر توجه کنیم.اثر دوپلر زمانی اتفاق می‌افتد که چشمه صوت یا نور نسبت به ناظر در حال حرکت باشد.حتی کودکان نیز با آن اشنایی دارند.وقتی در کنار خیابان ایستاده‌ایم متوجه تغییر صدا از سمت خودرویی که به ما نزدیک و سپس از ما دور می‌شود با زیر و بم شدن صدا می‌شویم.

این اثر در نور ستارگان نیز وجود دارد.وقتی نور از سمت ستاره‌ای می‌آید که در حال حرکت به سمت زمین است بسامد نور آن به سمت طیف آبی نور جابجا می‌شود(نور ستاره آبی رنگ دیده می‌شود) و وقتی از ستاره ای می‌آید که در حال دور شدن از زمین است بسامد نور آن به سمت طیف نور قرمز جابجا می‌شود(نور ستاره قرمز رنگ دیده می‌شود).

حال وقتی دانشمندان با ابزار خود به نور ستارگانی که از کهکشان های دور می آیند نگاه می‌کنند متوجه می‌شوند که نور آنها قرمز است قرمز تر از آنچه باید باشد. این نشان دهنده آن است که کهکشان ها در حال دور شدن از زمین هستند.درنتیجه جهان درحال انبساط است.

تابش ریز موج زمینه کیهانی چیست؟

اگر انفجار بزرگ(بیگ بنگ) چنان داغ بوده است، شاید هنوز هم مقداری گرما باقی مانده از آن امروزه در جهان موجود باشد.انفجار بزرگ(مهبانگ) شاید آنقدر بزرگ بوده که پسلرزه آن هنوز جهان را با تابش یکنواخت پر کرده است.این ایده ای بود که حدود ۷۰ سال پیش توجه دانشمند بزرگ جورج گاموف را به خود جلب کرد.

حدود ۲۰ سال بعد از طرح این ایده ،این تابش توسط دو دانشمند آرنو پنزیاس و روبرت ویلسون به وسیله تلسکوپ رادیویی کشف شد.اگر تلسکوپ های رادیویی را به هر سمت از فضا نشانه گرفته شوند. این تابش ریزموج زمینه کیهانی را با دمای ۲.۷ درجه کلوین مشاهده و اندازه گیری می‌شود.

چگونه میدانیم که جهان از بیگ بنگ آغاز شده است؟

کشیش بلژیکی به نام ژرژ لمتره پس از شنیدن در رابطه با نظریه نسبیت انیشتین مجذوب آن شد.این ایده به طور منطقی جهان در حال انبساط را پیش بینی می‌کند.بنابراین شامل در نظر گرفتن ابتدایی برای جهان میشود.

از آنجا که دمای گاز با فشرده شدن بالا می‌‌رود،متوجه شد که جهان در ابتدای زمان می‌بایست فوق‌العاده داغ بوده باشد.او بیان کرد که جهان احتمالا از یک ابر اتم با دما و چگالی غیرقابل تصور نشأت گرفته است که ناگهان منفجر شده و جهان در حال انبساط هابل را ایجاد کرده است.

با توجه به موضوعات مطرح شده در بالا به این نتیجه می‌رسیم که جهان ۱۳.۷ میلیارد سال پیش در اثر یک انفجار بزرگ که ما آن را بیگ بنگ می‌نامیم ایجاد شده است.

منبع:ویرگول

مطالعه بیشتر