پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

نوع فایل
zip,ppt
حجم فایل
MB 2
نویسنده
تاریخ انتشار
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
تعداد بازدید
23 بازدید
۸,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید

«پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت»

این پاورپوینت شامل ۱۴ اسلاید میباشد

انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

انواع تصمیم گیری:

مسائل و شرائطی که مدیران برای آن اخذ تصمیم می‌کنند مختلف و متفاوت می‌باشد. گاهی نوع مسائل با هم متفاوت است نظیر این که زمانی تصمیم در مورد تولید سازمان و کارخانه‌ای اخذ می‌گردد و زمانی نیز در مورد حقوق کارمندی صورت می‌گیرد؛ وگاهی اطّلاعاتی که برای اخذ تصمیم بدست مدیر می‌رسد متفاوت است نظیر این که زمانی اطّلاعات کافی و کامل است و زمانی اطّلاعات ناکافی و غیر دقیق است. در واقع مسائل مختلف به انواع متفاوتی از تصمیم گیری نیازمنداند، از این رو تصمیم گیری انواع و شقوق مختلفی پیدا می‌کند.

انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

برای تشخیص نوع و ماهیّت یک تصمیم و تعیین سطح مدیریتی مسئول آن به چهار ملاک می‌توان اشاره کرد:

  1. تازگی یا تکراری بودن تصمیم.
  2. میزان دخالت زمان آینده در تصمیم.
  3. دامنه امور و فعالیّت‌هائی که تصمیم بر آنها مؤثر است.
  4. میزان مداخله عوامل کیفی در آن.
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

تصمیمات اخذ شده توسط مدیر را به چهار دسته تقسیم می‌کنیم.

أ‌. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آن‌ها

تصمیمات برنامه‌ریزی شده «معمول»

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده «غیر معمول»

ب‌. تصمیمات از حیث موقعیّت‌ها و شرایط تصمیم گیری

موقعیّت اطمینان «یقین»

موقعیّت مخاطره «ریسک»

موقعیّت عدم اطمینان

ت‌. تصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آن

تصمیم‌های استراتژیک

تصمیم‌های اداری یا رده میانی

تصمیم‌های عملیاتی

ث‌. تصمیمات از حیث تصمیم گیرندگان

تصمیمات فردی

تصمیمات گروهی

انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

أ‌. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آن‌ها:

تصمیمات برنامه‌ریزی شده «معمول»:

تصمیم‌های برنامه ریزی شده، تصمیم‌هائی هستند که بر حسب عادت، قوانین و رویه‌های معیّنی اخذ می‌گردند. هر سازمانی خط مشی و رویه‌هائی دارد که در وضعیّت‌های مشابه و تکراری تصمیم گیری بر مبنای آن صورت می‌گیرد.

این نوع تصمیم گیری هم برای مسائل ساده و هم برای مسائل پیچیده مورد استفاده می‌باشد امّا استفاده از این نوع تصمیم گیری در مورد مسائل نامنظم، پیچیده و جدید دشوار و سخت است. معمولاَ این نوع تصمیم گیری در مورد مسائلی که تا مقداری تکراری و به گونه‌ای هستند که می‌توان عوامل تشکیل دهنده آن‌ها را پیش‌بینی، تعریف و تعیین نمود قابل استفاده است. نظیر تصمیم گیری در مورد حقوق کارمندی که تازه استخدام می‌شود را می‌توان از طریق رویه‌ها و خط مشی‌ها تعیین نمود.

در واقع تصمیم‌های برنامه‌ریزی شده تصمیماتی هستند مبتنی بر خط مشی‌ها، رویه‌ها، و مقرراتی که برای تسهیل کار سازمان پیشاپیش وضع می‌شوند. استفاده از این نوع تصمیم گیری می‌تواند از جهتی محاسن و از جهتی معایبی داشته باشد؛ از آن جهت که موجب آزاد شدن بخشی از وقت مدیر می‌شود و مدیر می‌تواند وقت خود را صرف پرداختن به امور مهم‌تر و جدید‌تر نماید حسن داشته باشد و از آن جهت که موجب محدود شدن آزادی عمل و اختیار مدیر می‌شود دارای عیب باشد.

انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده «غیر معمول»:

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده تصمیماتی هستند که در مورد مسائل جدید، غیر معمول، تازه و منحصر به فرد اخذ می‌شوند در واقع مربوط به مسائلی هستند که تازگی دارند و بی‌همتا می‌باشند.

اگر مسأله‌ای جدید باشد و یا به اندازه‌ای تکرار نشده باشد که بتوان برای حلّ آن بر طبق خط مشی و رویه‌ها عمل کرد و عوامل تشکیل دهنده آن را پیش‌بینی و تعریف نمود از این نوع تصمیمات در حل آن‌ها استفاده می‌شود. و هم چنین اگر مسأله‌ای به گونه‌ای دارای اهمیّت و ضرورت باشد و یا آنکه هزینه بردار و متضمّن تعهّدات دراز مدّت باشد باید با اتّخاذ تصمیم‌های برنامه‌ریزی نشده در حل آن اقدام نمود.

در سلسله مراتب سازمان، رده مدیر هر چه بالاتر باشد باید توانائی بیشتری در اخذ تصمیمات غیرمعمول و برنامه‌ریزی نشده داشته باشد زیرا که کارهائی که مدیران عالی وظیفه انجام آن‌ها را دارند نسبت به وظائف مدیران سطوح پایین از تکرار کمتری برخوردار هستند؛ نظیر طراحی برنامه‌ها، خط مشی گذاری، هماهنگ کردن سایر بخشها، اجرای تصمیمات، مهیّا ساختن منابع و غیره. لذا نیاز به تصمیم گیری غیر معمول و برنامه‌ریزی نشده دارند. در واقع تصمیمات برنامه‌ریزی شده به مدیران سطح پایین و عملیاتی بیشتر مربوط است و تصمیمات برنامه‌ریزی نشده به مدیران عالی و بالائی مربوط است.

انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *