نوع فایل
zip,ppt
حجم فایل
MB 1
نویسنده
تاریخ انتشار
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
تعداد بازدید
19 بازدید
۱۰,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید

«پاورپوینت نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر»

این پاورپوینت شامل ۲۲ اسلاید میباشد

نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

زندگی نامه «بیوگرافی»

  • بوروس فردریک اسکینر (۱۹۹۰ – ۱۹۰۴) در شهر سوسکوهانا واقع در ایالت پنسلیوانیا متولد شد.
  • با نفوذترین روانشناسی معاصر لبورت
  • اخذ مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۳۱
  • ابتدا علاقمند به نویسندگی بود اما در این کار مایوس شد.
  • اسکینر در طول سالیان عمر خود یک نویسنده پر کار بود.
  • امروزه رویکرد تغییر رفتار بر پایه اندیشه های اسکینر درست شده است.
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
  • نظریه او اثربخش ترین و پرکاربردترین روش برخورد با کودکان در خود مانده (اوتستیک) و عقب مانده در امده است.
  • روشهای او در درمان مشکلات لکنت زبان، خوبی ها (اختلال های خوردن، رفتار بسیوتیک (روان پریشی) با موفقیت به کار گرفته شده است.
  • اختراعات او شامل ماشین یادگیری، جعبه اسکینر
  • معروفترین روان شناس در حوزه یادگیری از نوعی شرطی شدن (تداعی گرا) است.
  • به روش هایی تاکید داشت که قابل مشاهده باشند.
  • رویدادهای ذهنی و شناختی نظیراراده، احساس، شناخت غریزه و … را قبول ندارد.
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
۱ـ شرطی سازی کنشگر
۲ـ یادگیری وسیله ای
۳ـ تقویت مثبت
۴ـ تقویت منفی
۵ـ تنبیه
۶ـ خودگردانی
۷ـ برنامه های تقویت
۸ـ روان شناسی با رویکرد رفتارگرایی
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

نظریه اسکینر

  • یکی از بزرگترین رفتار گرایان معاصر بود که رفتار و شخصیت انسان عمدتاً براساس یادگیری بوجود می آیند و تغییر می کنند.
  • پس شناخت با کشف قوانین یادگیری، کلید شناخت رفتار انسان است با شناخت این قوانین می توان رفتار انسان را توصیف، توجیه، پیش بینی و کنترل کرد و حتی آن را تغییر داد.
  • اسکینر با سایر نظریه پردازان شخصیت از این لحاظ که وجد یک جوهر مستقل به نام شخصیت را انکار می کرد و علل رفتار را در بیرون از جاندار جستجو می کرد تفاوت دارد. همچنین او تحقیقات خود را کاملاً عینی، علمی، آزمایشگاهی مبتنی ساخت.
  • اسکینر اعتقاد داشت که نه فرآیندهای ذهنی و نه فرآیندهای فیزیولوژیک که بطور آشکار قابل مشاهده نیستند و هیچ ارتباطی به علم ندارند و روان شناسی باید محدود به مطالعه رفتارهای آشکار فرد شود.
  • اسکینر براساس آزمایش های خود نظریان پاولوف، راستون و شوراینیک به این نتیجه رسید که همه رفتارها را می توان بوسیله پیامدهای آنها (تقویتی) که به دنبال رفتار می آید کنترل و پیش بینی کرد.
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

نظریه شرطی سازی عاملی یا کنشگر

  • اعتقاد اسکینر براساس فرمول زیر مشخص می شود.
  • یعنی معتقد بود که بیشتر رفتارهای اجتماعی انسان صرفاً در اثر تحریک محیط بوجد نمی آید بلکه این رفتار اول از جاندار سر می زند و در صورتی که محیط آن را تقویت کند پابرجا می مانند.
  • اسکینر این نظریه خود را یادگیری وسیله ای یا شرطی شدن عامل (کنشگر) نامیده است.
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

نظریه شرطی سازی عامل اسکینر:

  • روشی که در آن ایجاد تغییر در پیامدهای یک رفتار، میزان رویداد آن رفتار را تحت تاثیر قرار می دهد علت نامگذاری این نوع شرطی سازی به کنشگر این است که برخلاف نظریه پاولوف و واتسون در این نظریه جاندار موجودی فعال است که در عین حال که تحت کنترل محیط قرار می گیرد خود نیز روی آن عمل می کند و آن را تحت کنترل در می آورد.
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

مفاهیم اساسی در نظریه اسکینر

۱ـ شکل دهی به رفتار یا تقریب های متوالی

approximation Successiye

در این روش صرفاً پاسخ هایی که ارگانیسم را در جهت مورد نظر سوق می دهد تقویت می شود. به عبارت دیگر ارگانیسم تنها در مواردی که رفتار او به رفتار نهایی مطلوب نزدیک تر می شود تقویت می شود. با این روش می توان ترفمندها و عادات پیچیده ای را به حیوانات آموزش داد. همچنین نوزادان را براساس این روش سخن گفتن را می آموزند.

نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

 

تقویت کننده ها (Reinforce)

  • به اعتقاد اسکینر دو نوع تفوبت کننده وجود داذد:

۱ـ تقویت کننده اولیه reinforcer primeny: که ذاتاً تقویت کننده مسحبو می شود و سائق های اساسی ارگانیسم را برآورده می کند غذا، آب و رابطه جنسی جزء تقویت کننده اولیه هستند.

۲ـ تقویت کننده شرطی یا ثانویه Reinforcer condition : محرکی است که به دلیل همراهی با یک تقویت کننده اولیه ارزش تقویت کنندگی می یابد پول و تحسین از شایعترین تقویت کننده های شرطی هستند.

نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر
نظریه یادگیری بوروس فردریک اسکینر

تقویت reinforcement

  • اسکینر به وجود دو نوع تقویت معتقد بود.

۱ـ تقویت مثبت:  Positive

نوعی تقویت که در آن از طریق ارایه یک محرک خوشایند احتمال تکرار پاسخ افزایش می یابد.

۲ـ تقویت منفی Negative

نوعی تقویت که در آن از طریق حذف یک محرک ناخوشایند و آزار دهنده احتمال تکرار پاسخ افزایش می یابد اغلب این تقویت اشتباهاً نوعی تنبیه تلقی می شود.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *