پاورپوینت اهمال کاری

نویسنده
تاریخ انتشار
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید
10 بازدید
۱۰,۰۰۰ تومان
افزودن به سبد خرید

«پاورپوینت اهمال کاری»

این پاورپوینت شامل ۲۳ اسلاید میباشد

پاورپوینت اهمال کاری
پاورپوینت اهمال کاری

اهمال کاری چیست؟

واژه انگلیسی procrastination  در فارسی معادل تعلل، اهمالکاری، سهل انگاری و به تعویق انداختن کارهاست. اهمالکاری اغلب به عنوان تأخیر غیر منطقی رفتار مورد بررسی قرار می گیرد

تعلل ورزی یا اهمالکاری تحصیلی یکی از شایع‌ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی است که به تمایل غالب فراگیران برای به تأخیر انداختن فعالیت‌‌ها و هدف‌های تحصیلی اشاره دارد، تا آنجایی‌که عملکرد بهینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگراهماکاری تحصیلی،طفره رفتن ازانجام تکالیف،غفلت ازآماده شدن برای امتحان ونوشتن مقاله‌هاتاآخرین روزهاولحظات ترم تحصیلی می باشد. برای تعلل چندین تعریف ارائه شده  است:

فرهنگ معین : اهمال : فرو گذاشتن ، سرسری کاری را انجام دادن . ۲ – بی پروایی کردن . ۳ – (اِمص .) سهل انگاری . ج . اهمالات .

فرهنگ فارسی عمید : (مص.‍‍‍‍‍]ع [).فروگذاشتن.واگذاشتن.درکاری یادرباره چیزی سستی وتنبلی وسهل انگاری کردن.

لغت نامه دهخدا: اهمال کار .(ص مرکب ) کسی که در کارها درنگی کند و تکاهل ورزد و از پی کار نرود. بی مبالات در کار. مسامحه کار. و آنکه کار را رها کند . خوارکار

پاورپوینت اهمال کاری
پاورپوینت اهمال کاری

تاریخچه علمی- پژوهشی اهمالکاری

باوجود اینکه قرن‌هاست که اهمالکاری  (تعلل‌ورزی) درروند زندگی افراد ایجاد مشکل نموده است ومفهوم اهمال کاری تاریخچه‌ای طولانی دارد، تنهاحدودچهل سال است که این بخش درروانشناسی مطرح شده است.

 از سالها قبل در جهان غرب ارزش بررسی اهمالکاری، شناخته شده بود، اما تاریخ نخستین مطالعه علمی اهمالکاری به اواسط دهه۱۹۸۰ باز میگردد.اولین تحلیل تاریخی بر روی اهمالکاری توسط میلگرام در سال (۱۹۹۲) نوشته شد که در آن اشاره به رشد اهمالکاری همراه با پیشرفت جوامع می‌شود و نخستین کتاب در زمینه اهمالکاری توسط فراری، جانسون و مک کوئن (۱۹۹۵) انتشار یافت. آنان در این کتاب عنوان می‌کنند که هزاران سال است که اهمالکاری وجود دارد اما معنی و مفهوم منفی خود را از زمان ظهور انقلاب صنعتی کسب کرده است.

قبل از این اهمالکاری‌ به عنوان امری  کاملا طبیعی حتی گاهی اوقات در معنی مثبت بکار می‌رفت..با توجه به اینکه  در عصر حاضر هنگامی‌که بیشتر مردم با تکالیف چندگانه و پیچیده‌ای روبرو می‌شوند که باید در محدوده زمانی کوتاهی انجام شود تعجب آور نیست که هم اکنون به این موضوع اهمیت داده شود.

پاورپوینت اهمال کاری
پاورپوینت اهمال کاری

اهمال کاری از نظر روانشناسی :

nعدم انجام کارها چیزی فراتر از پرهیز از کارهاست. اهمال کاری به تعبیری که آلیس آن را به کار می برد، نوعی سندرم فرد است. یعنی کاری را که تصمیم به اجرای آن گرفته می شود و آن کار حداقل میتواند در آینده برای فرد نتایجی را در برداشته باشد ، بدون دلیل به آینده محول می شود. اما در عین حال عدم انجام آن نیز به زیان فرد است و از این بابت خود را سرزنش می کند.

چنین فرآیندی فرد را وادار می کند که برای موجه جلوه دادن عادت مورد نظر دلایل متعددی را بیاورد، بگونه ای که بتواند درگیری های ذهنی و ناهماهنگی های شناختی خود را مرتفع سازد. فرد اهمال کار مجبور است در قبال تعلل ورزیدن و همزمان سرزنش کردن خویش، از خود دفاع نماید. بدین ترتیب از یک سو برای عدم انجام کارهایش دلیل تراشی می کند و از سوی دیگر انجام کارش را به آخرین دقایق موکول می کند.

در دیدگاه آلیس چنین فرایندی غیرقابل دفاع بوده و نوعی شکست تلقی می شود ولی درصد بالایی از مردم به این بیماری مبتلا هستند ، اهمالکاری پیامد های ناخوشایندی دارد که به تدریج در وجود انسان به صورت عادت در می آید.

پاورپوینت اهمال کاری
پاورپوینت اهمال کاری

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *